Forum HiP HoP HuB
HiP HoP HuB
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Colin McRae Rally 2005

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum HiP HoP HuB Strona Główna -> Gry (games)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DrAcKo
Administrator



Dołączył: 21 Lip 2005
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Poniedziałek 01st 2005f Sierpień 2005 10:58:59 AM    Temat postu: Colin McRae Rally 2005

Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy. To powiedzenie zawsze się sprawdza. Tym razem koniec swojego niepodzielnego panowania przeżywa seria Colin McRae Rally. Na emeryturę odchodzi jednak z podniesioną głową i bez zażenowania, w pełni zasłużenie. CMR 2005 został pokonany nie przez jednego, ale przez aż dwóch konkurentów. W tym roku lepsze od produktu Codemasters są Richard Burns Rally oraz nasz rodzimy Xpand Rally.

Przyglądanie się nowemu Colinowi zacznę jednakże od zalet, bo jest ich wiele. Codemasters kontynuuje swoją politykę dawania graczom dużo i dobrze. Wszystko to jest jednak prawdą pod warunkiem, że gracz ów nie należy do tych naprawdę wymagających. Obecna część CMR jest grą typowo mainstreamową, adresowaną nie do entuzjasty rajdów (bo ten musi czuć realizm jazdy), ale do przeciętnego gracza zainteresowanego tematem samochodów. Z tego zadania Colin McRae Rally wywiązuje się znakomicie.

Graczy z pewnością zadowoli informacja, iż twórcy gry nie zmienili swojego podejścia do tematu gier wyścigowych. CMR 2005 kultywuje tradycję swojej serii oraz dopieszcza to i owo. Jak co roku, fanów wyścigów czekają nowe niespodzianki. Do niewątpliwych atutów gry należy naprawdę duża liczba rozmaitych samochodów, świetnie zaprojektowane tory i boski wygląd furek oraz przyjemna grafika i płynna animacja. Mniam, prawda? Ano mniam. Bogactwo zawartości CMR 2005 zadowoli każdego fana tej udanej i zasłużonej serii.

Ponad 30 świetnie dobranych samochodów, którymi można w grze jeździć, to liczebność więcej niż wystarczająca, by móc dobrze się bawić. Coś dla siebie znajdą wśród nich zarówno kibice rajdów WRC, zmagań samochodów terenowych, jak i sympatycy aut z napędem na jedną oś, tak tych współczesnych, jak i legendarnych uczestników rajdów. Furki są palce lizać, a do najciekawszych nowości w garażu należą Audi A3, Alfa 147 GTA, Renault Clio V6, VW Beetle RSI oraz trzy samochody terenowe. Każdy z obecnych w grze pojazdów prowadzi się nieco odmiennie. Oczywiście różnica pomiędzy prowadzeniem Forda Focusa a VW Polo jest zrozumiała, ale nawet w obrębie jednej grupy odmienności zachowania się samochodu na torze są wyczuwalne.

Do rodziny rajdów rozgrywanych w grach CMR dołączyła batalia w Niemczech. W sumie jest ich aż dziewięć, a każdy posiada odpowiednio inny klimat i stawia uczestnikom inne wymagania co do ustawień samochodu. W CMR 2005 wprowadzono bardzo szeroki podział podłoża na szereg różnych typów. Ta zmiana pociągnęła za sobą konieczność większego zróżnicowania dostępnych opon. Dobór odpowiedniego ogumienia stanowi teraz jeszcze większe wyzwanie niż dotychczas!

Wraz z Colinem McRae Rally 2005 przychodzi nowy tryb multiplayer, udoskonalony i wzbogacony. Teraz w sieciowych potyczkach może uczestniczyć aż osiem osób naraz! Jeśli zbierzemy odpowiednią grupę ludzi, możemy w łatwy sposób stworzyć własny turniej online i pokazać towarzyszom, kto tak naprawdę jest królem szutru i śniegu. Algorytmy gry sieciowej są dobrze dopracowane, w graniu poprzez Internet kryje się wielka frajda, a niskie pingi serwerów tylko ją powiększają.

Inną nowością jest tryb kariery. Dotychczas w „kolinach” karierę utożsamialiśmy z trybem rozgrywania Mistrzostw Świata. Od tego roku sprawy mają się zupełnie inaczej. Nowy tryb kariery jest liniowy i opiera się na znanym od zarania dziejów schemacie awansowania dalej, jeśli ma się jakieś osiągnięcia. Zaczynając zabawę w odgrywanie roli kierowcy rajdowego, dysponujemy bardzo ograniczonymi środkami pieniężnymi. Za to co mamy, kupujemy pierwszy samochód i startujemy w serii kilku wyścigów. Zaczynamy oczywiście z samego dołu drabinki sławy i powoli pniemy się ku jej górze, przenosząc się do innych klas wyścigów oraz zmieniając samochody i ulepszając ich parametry. W tym trybie znalazłem jednakże jedną rzecz, która mocno mnie dziwi. Otóż już na samym początku kolejne odcinki specjalne są rozgrywane w różnych krajach. To stosunkowo frapujące, gdyż jesteśmy regularnie świadkami sytuacji, kiedy np. uszkodzony samochód po przejechaniu danego odcinka (tryb kariery to wedle producentów ponad 300 OSów!) jest transportowany bez naprawiania do innego kraju, w którym mamy teraz jechać. To sytuacja wybitnie nierealistyczna i nieco psująca wizerunek trybu kariery.


W tym miejscu pozwolę sobie już na dobre przestać słodzić i polewać grę lukrem, albowiem jest w niej coś, co mocno mnie zawiodło. Być może się powtarzam i jestem namolny, upierdliwy, nudny i dziwny, ale pozwolę sobie stwierdzić, iż wyznacznikiem jakości gry rajdowej w głównej mierze jest realizm prowadzenia samochodu a nie grafika, czy faktyczna ilość pojazdów dostępnych w grze. Mówienie o grze rajdowej, że jest w dechę, bo ma fajną grafikę, przypomina ocenianie symulatora lotu po muzyce. Innymi słowami, takie podejście zupełnie mija się z prawdą i świadczy o mizernej wiedzy oceniającego. Owszem, przyjemnie jest pograć w rajdówkę z bajeczną wizualizacją, ale nigdy nie powinna ona być najważniejszym czynnikiem świadczącym o jakości samej gry.

To właśnie słaby realizm prowadzenia samochodu jest piętą achillesową najnowszej gry z serii CMR. Codemasters zadziwiło mnie takim postawieniem sprawy. O ile edycja 2003 również pod tym względem mocno kulała, o tyle po zapoznaniu się z zeszłoroczną edycją komputerowych przygód Latającego Szkota, byłem pełen nadziei na wspaniałą edycję 2005. Tymczasem model jazdy w CMR 2005 jest znacznie bliższy kiepskiej edycji 2003. Przede wszystkim dziwne jest to, że jakaś siła powoduje, iż samochód przy wychodzeniu z zakrętu ma miejscami silne objawy samoczynnego zjeżdżania do środka toru jazdy. Czuć, jak jakaś siła ściąga nas ku środkowi drogi, co jest uczuciem bardzo dziwnym i zupełnie niepotrzebnym. Wygląda mi na to, że jest to celowe działanie ze strony Codemasters, przekładające się na uproszczenie modelu jazdy, aby poszerzyć grono potencjalnych odbiorców tytułu i maksymalnie uprościć sterowanie z klawiatury, by granie było bułeczką z masełkiem. IMHO wyszło to grze wyłącznie na szkodę, ponieważ poziom realizmu jazdy nijak nie przystaje do dzisiejszych standardów.

Szczególnie wspaniale w grze prezentują się samochody. Już w menu na widok Clio czy Lancera Evo VIII usta otwierają się w podziwie. Co za wierność detali! Po prostu urzekająca! Niezgorzej wygląda sprawa z torami. Otoczenie wykonano bardzo, ale to bardzo pieczołowicie, a wygląd grafiki zbalansowano pomiędzy fotorealizmem a indywidualnie postrzeganą przez członków zespołu grafików rzeczywistością. Dzięki temu oprawa wizualna Colina McRae 2005 jest naprawdę unikalna i ma swój własny, silnie działający klimat. Pod pewnym względem jest także pionierska. To pierwsza gra rajdowa na PC, w której można zedrzeć farbę z karoserii i cieszyć oko widokiem żywej, świecącej stali. Efekt jest bardzo pozytywny!

Osobny paragrafik zarezerwowałem na dźwięki. Pal licho odgłosy silnika, gwizdy publiczności i pisk opon. To akurat znajdziemy w każdej grze na mniej więcej tym samym poziomie. Pilotaż natomiast, o, to już jest osobna bajka. Zaryzykuję stwierdzenie, że w CMR 2005 mamy do czynienia z najlepiej nagranym pilotażem w historii gier wyścigowych na PC. Jest on znacznie bogatszy w treść (nowe informacje o przebiegu trasy) i lepiej zgrany z trasą niż w jakiejkolwiek innej grze rajdowej na PC, jaka do tej pory powstała. Nie ma w nim żadnej nieścisłości, pomyłki. Jest też doskonale zsynchronizowany z naszymi poczynaniami. Uwagi są przekazywane w odpowiednim czasie, ani nie za blisko, ani też za wcześnie przed zakrętem. Profesjonalna, doskonała robota.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum HiP HoP HuB Strona Główna -> Gry (games) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin